Tuesday 20 September 2011

Mood Music


Vaak beïnvloed muziek je humeur, de sfeer of kan muziek een herinnering oproepen. Zo heb ik een beeld bij bv de jaren 90 van bagger muziek, maar ergens ook weer een tedere herinnering aan die tijd. Het is immers de tijd dat ik in verwachting raakte van mijn beide kinderen en met een dikke buik, zwanger van Oudste , namen aan het bedenken was. Als het een meisje was zou het zelfs Laura geheten hebben, omdat Laura Pausini zoveel op de radio was in die tijd! (Oudste zoon is nog steeds blij dat hij geen meisje is en niet alleen om die reden overigens) Mijn humeur is door middel van vele liedjes nogal eens aan verandering onderhevig geweest. Bijvoorbeeld toen in de jaren 80 Genesis hun 'Mama' uitbracht. Een prachtig nummer. Frits Spits heeft tijdens zijn avondspits het heel vaak uitgebruld wat een gave plaat dat toch was. (platen, geen cd's in die tijd!) Maar toen een week of wat later mijn tante verongelukte kon ik om een of andere reden die plaat niet meer horen na het zien van mijn oma, in wanhoop trekkend aan haar kist. Ik had een heel ander beeld bij 'mama' van Genesis gekregen toen als 15-jarige. Ik heb het dan ook jaren niet meer kunnen horen, nu gelukkig weer wel want het blijft een prachtig nummer.

De nummers van Dido uit de jaren 00 (zoals ze dat noemen) maken mij altijd intens blij en gelukkig. Meer door haar stem dan door wat anders, want wat zij bezingt is niet altijd om gelukkig over te zijn. Mij maakt ze met haar stem in ieder geval helemaal happy en daar gaat het immers om. Zo zal iedereen wel zijn of haar nummer hebben waar ze helemaal happy van worden. Voor iedere gemoedstoestand een ander stuk muziek. Soms ben ik in de 'mood' voor klassiek, soms voor een lekker stukje oude disco uit de jaren 70. Het is maar waar ik op dat moment zin in heb.

Hieronder een paar van mijn lievelingsnummers:

© KH

No comments: