Friday 14 October 2011

Mindfulness voorkomt depressie



Na mijn scheiding nu 5 jaar geleden, raakte ik in een vreselijke 'dip'. Het woord depressie wilde ik zelf niet gebruiken, maar eigenlijk was het dat wel. Ik wilde er zelf uit komen, weigerde naar een huisarts te gaan. Ik liep als ik alleen thuis was te malen, en te janken dat het niet mooi meer was. Uiteindelijk is het beter gegaan, langzaam maar zeker.
Op dit moment gebeuren er dingen in mijn leven waardoor ik bang ben terug te vallen in weer zo'n, laten we het dip noemen. Ik ben van nature een heel vrolijk mens. Hoewel mijn moeder ooit wel eens gezegd heeft dat ik vroeger al zwaar op de hand kon zijn. Ik kan me ook een periode bij ons thuis herinneren dat mijn vader depressief was. Zijn zus had een dodelijk auto-ongeluk gehad en hij had het erg moeilijk mee. Dus of het 'in de familie' zit, geen idee, maakt ook niet uit.
Na die dip ben ik anders proberen te denken. Meer op het nu, op het spirituele, boeddhisme, het innerlijke gericht. Ik ben meer aan mezelf gaan werken op spiritueel vlak zogezegd. Mindfulness zo je wilt. Alleen versloft dat nogal eens. Door omstandigheden, door dingen om je heen.

Wat lees ik nu op Nu.nl? Mindfulness voorkomt terugkeren van een depressie. Of bij een bestaande depressie kan het de symptomen verminderen! Het gaat hier wel om een op mindfulness gebaseerde cognitieve psychotherapie maar als ik er de eerste keer zelf vanaf gekomen ben, wie zegt mij dat me dat de tweede keer ook niet lukt? Minder tobben en minder malen wil iedereen wel? Kijk natuurlijk is het beter als je dat onder begeleiding doet of in een groep leert. Maar deze miep durft dat weer niet. Op zoiets afstappen. Ik weet niet eens of dat in mijn woonplaats is. Dan erbij, moet je weer iets, ik wil niet moeten, ik wil dat zelf proberen.En het is ook goed om mezelf weer te vinden. 

Dus pak ik straks mijn mindfulness boek er weer eens bij uit de boekenkast en ga ik die weer goed lezen!
Want terug naar die dip, no way! 





© KH

3 comments:

Daan said...

hoor het inderdaad van een (heel vaak ) depressieve kennis, dat ze veel baat had bij mindfulness... het proberen waard, lijkt me....

sis said...

ikke selluf doen!
Groot gelijk, als je t m al eens geflikt hebt, lukt t nu ook. Veel boeken lezen helpt, sta open ervoor en allerlei boeken komen op je pad,die je verder kunnen helpen. Via kennissen, familie, je oog valt er 'ineens' op, etc. Kijk uit naar die toevalligheden, ze worden gestuurd om je te helpen. Synchrone gebeurtenissen,of synchroniciteit heet dat. (moet gelijk aan the police denken, synchronicity).
Maar als het je echt teveel wordt, schaam je dan niet, maar trek aan de bel! Bij wie dan ook, zoek hulp. En tot die tijd, of hopelijk komt het nooit zover, succes,I'll be there for you if you need me!
X sis

Kati said...

Sis, moet gelijk aan 'I'll be there (for you)' van The Jacksons denken.. :D