Thursday 13 October 2011

Werk en huishouden




Toen ik klein was, bleef mijn moeder thuis. Ik bedoel ze werkte niet. Mijn vader kwam om een uur of vijf thuis van zijn werk als hij niet in het buitenland op oefening was (hij was militair) en dan aten wij om half 6. 
Mijn vader kwam thuis in zijn mooie militaire legerpak. Niet in zo'n gevechtspak zoals later of tegenwoordig. Nee nog zo'n echt mooi pak. Broek en jasje. Baret op. Aktetas bij zich, broodtrommel eruit en dan verkleedde hij zich en dan gingen we eten. Mijn moeder kon (en nog) goed koken.
Mijn moeder zorgde voor het huishouden. Net zoals haar moeder voor haar. Dat hoorde zo.
Later toen ik al uit huis was ging mijn moeder pas weer werken. En deed mijn vader ook het huishouden en kookte voor zij thuis kwam.
Er is niks mis met een werkende moeder. Maar er is ook helemaal niks met een stay at home mum. Heden ten dage moet iedereen maar carrière maken, ook vrouwen met kinderen. Het wordt maar gestimuleerd door de regering en dat niet alleen maar het is nodig qua geld. Door de crisis is het nodig om beiden te werken.



Maar is gaat het niet ten koste van de kinderen, van jezelf, van je innerlijke rust? Je huishouden wordt maar la la gedaan, in mijn geval wel kan ik zeggen. Ik heb totaal geen puf meer om wat dan ook te doen als ik thuis kom. Ik doe dat werk al bij mijn oudjes namelijk. Kom ik thuis, heb ik echt geen zin meer om nog een keer hetzelfde te doen. Mijn kinderen zitten in de puberteit, hebben aandacht nodig.

Ik heb het idee dat meer mensen in die situatie zitten. Dat ze met het moeten van vandaag de dag ook niet zo bijzonder happy worden. Hoelang zijn je kinderen nog thuis? Ook al zitten ze in de puberteit, ze hebben je misschien nu nog wel harder nodig dan ooit!
En het huishouden? Och ja, dat ook nog. Het huishouden. Mijn moeder heeft het me goed geleerd en toch doe ik het niet best. Dus ik zou het beter kunnen doen, ware het niet dat me de puf vaak ontbreekt na een werkdag.

Onze moeders en oma's hadden misschien wel willen werken en mochten het niet. Ik wil eigenlijk niet en ik moet het. Maar ja, huishouden wil ik eigenlijk ook niet, wat dan wel?  Tja, het is ook nooit goed.

© KH

4 comments:

Daan said...

ja, da's een lastige...
ik merk wel dat ik nu ik 'buitenshuis' werk, ik anders naar het huishouden kijk... het is niet meer mijn enige taak, zeg maar, terwijl ik er vroeger echt een hekel aan had...
misschien is het meer: doen waar je op dat moment behoefte aan hebt....

toen de kids klein waren vond ik het heerlijk om met ze thuis te zijn en te tutten, toen de jongste op school zat, had ik het na een jaar of wat wel gezien...
Balans, denk ik...

maar ja: vroeger moest je thuisblijven, tegenwoordig 'moet' je gaan werken...

Kati said...

Precies dat bedoel ik. En moeten, ik heb er zo'n hekel aan, aan dat woord en aan t doen.. ;-) Maar goed ik ga de balans wel weer zoeken, want alleen maar rondlummelen op de bank met een boek, daar wordt je huis ook niet schoner van hahaha!

By Aline said...

Hier doen we het huishouden samen... al is het eigenlijk niet eerlijk tegenover mijn vriend, want ik werk op zich niet zo gek veel...

Kati said...

Hier ook wel hoor, Chris strijkt. Heb ik zo'n hekel aan! En hij vindt t niet erg. :-)