Sunday 27 November 2011

Muziek op zondag, Chansons

Zoals ik al in een eerdere Muziek op Zondag zei: Ik ben opgegroeid met Klassieke muziek en chansons thuis. Natuurlijk werd er ook wel door ons de popzender aangezet maar mijn ouders hielden van die 2 stromingen leek wel. Hoewel mijn moeder nog een tijdje erg gek was van de vader van Enrique Iglesias, Julio. Vreselijk vonden mijn zusje en ik dat! Je muzieksmaak veranderd kennelijk want hoewel ik de muzieksmaak van mijn ouders destijds niet te pruimen vond, nu luister ik er zelf ook naar, behalve dan naar Julio! Er zijn grenzen! ;-) 


Er zijn best mooi Franse chansons. Die je diep raken en daar hoef je niet eens goed Frans voor te kunnen verstaan. Ook al is hij een Belg, Franstalig dan wel, de muziek van Jacques Brel ben ik laatst eens goed gaan beluisteren en raakt mij diep! Bezorgt mij kippenvel. Toen ik een kind was stonden er Franse zangers in de hitparade: Julien Clerc bijvoorbeeld. Maar echte chansons, à la Edith Piaf, je moet ervan houden maar er ook voor gaan zitten, ogen dicht en even stil luisteren. Het is gewoon mooi en tijdloos. 


© KH










Nog 1 maar dan in het Engels: Hoewel ik de versie van Elvis Costello beter vind eerlijk gezegd!

2 comments:

Daan said...

tres magnifique....

xxx

noofs said...

Mijn eerste poging om te reageren mislukte. Daarom nog een keer. Mooie muziek, ik ga er snel naar luisteren, dank je!