Thursday 29 December 2011

Leuke ontmoetingen

Whether or not it is clear to you, the Universe is unfolding as it should be. 
~ Max Ehrmann



Soms gebeuren er onverwachte dingen. Ontmoetingen die je minuten later nog met een glimlach op je gezicht verder doen lopen. Zoals vanmorgen.
Omdat Vriend en ik deze week vrij hebben denken we slim te zijn om vanmorgen vroeg al boodschappen te gaan doen voor de grote 'Eindejaars-drukte'. We lopen 1 van de supermarkten binnen waar we zijn moeten en het is inderdaad heel erg rustig. Het is net 9 uur geweest. Een eindje verderop loopt een ouder echtpaar. De vrouw begint tegen me te praten over het matje wat ik in mijn handen heb en in de badkamer wil leggen. Haar man staat op een afstandje toe te kijken. Ze grapt dat ze er ook wel zo een wil voor in de caravan, kan haar man daar mooi op liggen. Ze stoot haar man aan en zo te zien vindt die het allemaal wel best want die glimlacht naar haar en zegt tegen me: 'Och ik ben het wel gewend'. als ik tegen zijn vrouw zeg: 'och uw arme man op het matje.' 'We zijn al 57 jaar getrouwd dus ik weet wie het zegt.' zegt hij nog. De vrouw lacht en stoot me aan. Ze begint nog een heel verhaal en zo staan we nog even te praten. Later bij de kassa hoor ik haar nog over dat matje tegen de kassière. Ik kijk om en ze roept tegen me: 'Hij is jaloers dat jouw man wel een matje krijgt en hij niet!' en barst in lachen uit.
Wij rekenen ook af en brengen de spullen naar de auto.

We moeten nog wat dingen in een andere supermarkt hebben aan de overkant van het winkelcentrum en wie zien wij daar: ja hoor het echtpaar. Ze kijkt me aan en ik zeg: 'Nu lijkt het of ik u volg maar dat is niet zo hoor.' Ze schiet in de lach en begint alweer een praatje. Nu waren we vroeg met boodschappen maar toch nog wat later thuis dan gedacht. Maar och, wat geeft het.

De wereld is zo groot. Je bent maar een klein stipje in het Universum. En de kans dat je leuke en aardig mensen ontmoet waar je een gezellig praatje mee kunt maken wordt kleiner tegenwoordig. Mensen hebben het druk, lopen snel door. Dus zeker voor ouderen, zoals dit echtpaar die juist graag even blijven praten, is dat gehaast niet prettig. Maar ook hebben veel mensen tegenwoordig niet alleen geen tijd maar ook nog eens een kort lontje. Als je hoort om je heen wat mensen al boos maakt, een kleinigheidje en ze zijn kwaad op elkaar. Zo'n klein praatje op de vroege morgen met een ouder echtpaar waardoor je de rest van de ochtend met een glimlach rondloopt maakt je morgen toch weer goed!
Zou fijn zijn als meer mensen gezellige praatjes met elkaar aanknoopten in plaats van vaak zo boos op elkaar te reageren, toch? Dan zou de wereld er een heel stuk zonniger uit zien!

© KH

3 comments:

Daan said...

mooi verhaaltje, Keet...
fijne dagen nog!!

klaproos said...

da's zeker,
sommige mensen zijn gewoon bang om praatjes aan te knopen,
ehh nee kati ik doe het graag :-)

een fijne jaarwisseling gewenst
en dank je wel
voor je bezoekjes aan mijn weblog
en je lieve reacties,
tot volgend jaar
xxx

Kati said...

Jullie ook allemaal een hele fijne Jaarwisseling! En allemaal bedankt voor de bezoeken aan mijn weblog! Op naar volgend jaar! :)