Thursday 15 December 2011

Lilith

Ik wil al een tijdje iets 'Bijbels' doen op mijn blog zonder dat het te Christelijk overkomt. Maar ik wist niet wat. Dankzij Daan haar blog van vandaag ben ik eruit. Ook kijk ik regelmatig op Women in the Bible voor de kunst, en ter inspiratie. Prachtige schilderijen vind je daar.

Ik ben Katholiek opgevoed, ga al jaren niet meer naar een kerk behalve om er af en toe, al dan niet in de vakantie een kaarsje op te steken of te bezichtigen. Geloof wel, maar op mijn manier, een mix van van alles en nog wat. Maar de verhalen zijn prachtig in feite, of wat er van de verhalen over is. Of wat men van de verhalen gemaakt heeft want ik vermoed wel dat zo'n verhaal uit de bijbel hier en daar wat aangedikt is in de loop der jaren toen het nog van mond tot mond ging en niet opgeschreven werd. Dat moet wel. Of wat weggelaten.

In de oudere boeken staat het verhaal van Lilith, zij was het die tegelijk met Adam vanuit het stof werd geschapen en zag zichzelf ook als gelijkwaardige aan Adam omdat zij beiden uit dezelfde stof geschapen waren. Adam wilde dominantie over haar waarop zij het paradijselijke Eden verliet.
Zij werd hierop door 3 engelen gevangen die haar terug bij Adam wilde brengen mits zij zich aan hem zou onderwerpen, Dit vertikte zij en koos voor een leven buiten het paradijs.
Adam die nu eenzaam was wenste zich toch een metgezel en heeft waarschijnlijk om een iets minder gelijkwaardigs gevraagd en ziehier God creerde vrouw uit de rib van Adam zodat zij niet gelijk was aan hem .
Dit zou ook heel goed de reden kunnen zijn voor het nederig maken van de vrouw door de hele bijbel heen en ook de geschiedenis van de mens, Vrouwen kregen pas laat het stemrecht gelijke wetten gelijke lonen etc.
Lilith was dus de eerste vrouw op Aarde gelijk aan de man, maar liever was zij vrij buiten het paradijs dan onderworpen er in.

Lilith komt later niet al te florissant naar voren, ze wordt wel een nachtdemon genoemd, iemand die achter mannen aan zit en een grote verleidster is en zuigelingen wurgt. 


© KH

1 comment:

Daan said...

had er een tijdje terug iets over in een Happinez gelezen en het maakte best wel wat indruk...
zou wel veel verklaren inderdaad...