Wednesday 8 February 2012

Go with the Flow

“Life is a series of natural and spontaneous changes. Don’t resist them – that only creates sorrow. Let reality be reality. Let things flow naturally forward in whatever way they like.” 
- Lao-Tzu
 

'Daar komt nou nooit iemand vind je dat nou niet raar'? Ze keek me met grote ogen aan of ze mijn mening wilde weten. Ik knikte en nam nog een slok koffie. 'Het is toch raar dat daar nooit visite of zo komt'? probeerde ze nog. Ik mompelde wat. Maar ze merkte het niet en praatte al door over iets anders.

Toen ik later weer thuis was dacht ik: Hier komen ook niet veel mensen over de vloer. Vind ik dat erg? Is dat erg? Ben je daarom minder sociaal of anders in de ogen van andere mensen? In haar ogen blijkbaar wel, dus. Terwijl ik mezelf best wel sociaal vind. Alleen heb ik op dit moment in mijn leven even geen behoefte aan veel mensen om me heen. Aan drukte of gedoe. Je hebt je werk, je gezin en in het weekend ben je blij dat er niks is. Het kabbelt voort.



Wat nou als ik het wel lekker vind dat mijn leven op het moment gewoon wat af kabbelt?
Is dat erg? Gewoon lekker met een boek op de bank? Kopje thee erbij. Even helemaal niks. Niet elk weekend op bezoek of bezoek krijgen. Ik weet ook wel waarom ik zo denk: Na een hele hectische periode in mijn leven is er nu rust. Na jaren van onrust en onzekerheid en drukte is het nu rustig. En dat is meer dan prettig. En daar wil ik van genieten. Gewoon zelf, met mijn gezin, met een kop thee, op de bank met een boek. En ja, ik weet dat het niet zo sociaal klinkt maar voortkabbelen is best wel eens lekker in je leven en helemaal niks doen of moeten ook.

Tot zover had ik gisteren dit blog voor vandaag al getikt. Hierna kwam er nog een heel stuk tot ik vandaag dacht: Maar eigenlijk 'praktiseer' ik in mijn leven op dit moment de Zen-gedachte: Go with the Flow. Met de stroom meegaan. Dus heb ik mijn blog aangepast en veranderd.
Want was ik ooit in mijn leven een stress-bom, op dit moment in mijn leven sta ik heel anders in het leven.

Go with the Flow, wat betekent dat nu eigenlijk?
Het maakt niet uit hoe veel structuur we in ons leven hebben, het maakt niet uit hoeveel goede gewoonten we opbouwen, altijd zullen er dingen zijn die we niet kunnen controleren - en als we ze hun gang laten gaan, kunnen deze dingen een enorme bron van woede, frustratie en stress vormen.
Wat is gaan met de stroom? Het is 'rollen met de stoten'. Het is het aanvaarden verandering zonder boos of gefrustreerd te worden. Het is het nemen van wat het leven je geeft, in plaats van te proberen om het leven te kneden precies, zoals je wilt dat het is. 

De eenvoudige oplossing: leren met de stroom mee te gaan.


Nou ja, eenvoudig... Zo eenvoudig is dat nog niet. Het vergt de nodige aanpassing van de aard van het beestje. Zo was ik ooit een enorme stressbal. En nog met enige regelmaat. Bij het minste of geringste had ik een soort van steen in mijn buik die kwam door dingen waar ik me op dat moment enorm over opwond/druk over maakte of wat me frustreerde. Vooral toen ik nog getrouwd was, liep ik dagelijks met die bal/steen in mijn buik rond. Ik probeerde het weg te zuchten (wat uiteraard niet werkt). Het enige wat wel werkt is 'het' loslaten. Loslaten wat datgene is wat je dwars zit. Wat je niet kunt controleren. Wat je wel kunt controleren aanpakken. Zodra ik dat door had, en er of mee om leerde gaan, aan ging pakken of los liet, verdween die steen als sneeuw voor de zon. Een openbaring. Komt er nu iets op mijn pad, ga ik mee met de stroom en denk: het zal de bedoeling wel zijn dat ik hier iets van leer, wat meestal ook zo is. 



“Smile, breathe and go slowly.” 
- Thich Nhat Hanh
Natuurlijk moet je je realiseren dat je je leven niet altijd zo onder controle kunt houden als jij wilt dat het gaat. Ergens weet iedereen dat wel, maar vaak denken we dat we het toch naar onze hand kunnen zetten. Het leven gaat zoals het gaat, dingen gebeuren. We hebben geen controle over alles en toch lijken we te denken dat we dat wel hebben. De eerste stap is te beseffen dat er dingen zullen gebeuren. Niet zouden kunnen gebeuren, maar zullen.Er zijn dingen die we niet kunnen controleren, die elk aspect van ons leven zullen beïnvloeden, en we zullen dat moeten accepteren, of we zullen voortdurend worden gefrustreerd.



Leef meer bewust van je gedachten en gevoelens. Haal af en toe diep adem. Mediteer. Of als je daar moeite mee hebt, doe gewoon even niets. Ga zitten en kijk naar buiten naar de vogeltjes en word je bewust van het hier en nu. Kom tot jezelf. Besef dat er ergere dingen in de wereld zijn dan datgene waar jij je op dat moment druk over maakt. Alles gaat over, ook dat ene waar jij je druk om maakt. Geniet van de natuur, van het leven. Is datgene waar je je nu druk over maakt, over een week, een maand, jaar nog belangrijk om je zo druk over te maken? Laat het los, haal diep adem en bedenk dat je weer een stap verder bent. In het begin zul je veel moeten oefenen met het 'gaan met de stroom' en het loslaten. En voor je het weet lach je om je eigen gedrag van 'toen'. Trouwens, lachen is altijd nog de beste remedie. Lachen is gezond ook bij een situatie die je frustreert. Lach erom, je voelt je meteen beter en kunt het meteen beter aan.

Realiseer je dat je niet in de hand hebt hoe anderen reageren. Dat hun reactie op jouw 'flow' nog altijd frustrerend kan zijn. Probeer ook dat los te laten. Het is niet jouw probleem hoe zij in hun vel zitten. Concentreer je op jezelf. Accepteer verandering en imperfectie. Dingen zullen veranderen, ook al wil je dat niet. Dingen veranderen in een leven, het is beter dat te accepteren dan je te verzetten daartegen. Dat is ook met de stroom meegaan.

Ten slotte: Het leven is een stroom van veranderingen die nooit dezelfde blijft. Het wordt steeds rommeliger, meer chaotisch, steeds mooier. Er is schoonheid in alles om ons heen. Just go with the flow.

© KH

1 comment:

Daan said...

zou het niet anders hebben gezegd....
{heb wel een soort van antwoord/reactie op mijn blog, intussen...
:-) }