Thursday 15 March 2012

Wroeten in de aarde, hoofd leeg: Mindful tuinieren.



Het zonnetje schijnt, het is een graad of 18 in de zon als het niet meer is uit de wind. De Lente is in aantocht dus tijd om te tuinieren. Heerlijk wroeten in de aarde. Alles wat gesnoeid kan worden, snoeien, nieuwe plantjes in de potten, beetje de boel aanharken en netjes maken.



Ik heb een vogelvriendelijke tuin. Tenminste dat had ik altijd voor ik luisterde naar mensen die vonden dat ik toch eens in de herfst mijn grote hortensia's en andere struiken moest snoeien. Ik vond ook wel dat ze te groot werden dus heb ik ze gesnoeid. Maar in de afgelopen winter bleek dat niet erg slim. Zat vorig jaar mijn tuin vol met pimpel-en koolmezen, afgelopen winter heb ik er geen een gezien. Door de reeds gesnoeide struiken voelden ze zich niet veilig meer in mijn tuin. Ze konden zich nergens meer verschuilen. Zij gaan niet zoals de talloze mussen, de ligusterheg in als er gevaar dreigt. Nou dreigt er weinig gevaar hier maar als je de zo'n 40 mussen in mijn tuin mag geloven is dat gevaar er veel en vaak. Regelmatig vliegt er een 'wolk' aan luid kwetterende, verontwaardigde mussen mijn heg in waar ze even zo vrolijk door gaan met hun (wat ik noem) vergadering. Gelukkig zie ik alweer de eerste knoppen aan de hortensia komen en kunnen we eerdaags de scheuten verwachten aan de hortensia. Hopelijk komen dan ook de mezen weer terug.

Maar nu kun je dus heerlijk zo je gedachten verzetten als je op je knieën ligt met je handen in de aarde. Even nergens aan denken, alleen het geluid van de vogels, de hond achter je die knaagt op een tak en de wind door je haar. Gewoon even helemaal niks. Als dat niet mindful bezig zijn is, dan weet ik het niet meer. Al rukkend en trekkend aan de diverse plantjes die in het wilde weg groeien of aan gras dat altijd groeit waar het nu net niet moet groeien, kun je eens heerlijk je hoofd leeg maken. En na zo'n lange winter is het hard werken ook. Alle vogelzaadjes die ontkiemd zijn uit de grond trekken, de knoeiers, de gekochte primula's in de potten zetten en als alles weer netjes is dan tevreden alles weer opruimen.


Je hebt en je beweging weer gehad en bent mindful bezig geweest. Wat wil je nog meer.
Nu rest me nog 1 ding: Even in de zon gaan zitten nu die nog in mijn tuin schijnt. Heerlijk wat wil een mens nog meer!

© KH

No comments: