Sunday 15 April 2012

Muziek op zondag, One hit wonders

De eendagsvlieg of one hit wonders zoals ze het in de UK noemen. Iedereen kent wel dat ene liedje van die ene artiest die zo in je hoofd is blijven hangen maar daarna hoor je nooit meer wat van de band/artiest. Wat jammer nou. Het nummer was zo mooi. Vaak heeft zo'n artiest of band maar 1 hit gehad die in de hitlijsten gestaan heeft maar krijgen ze hun volgende nummers maar niet in die lijst. Wat niet wil zeggen dat ze niet meer optreden of albums maken. Vast wel bij de meesten, alleen niet voor een groter publiek vaak. Of je hoort het niet altijd meer op de radio, alleen maar dat ene hitje.

Dit zegt Wikipedia erover: Een eendagsvlieg is in de muziekindustrie een act (artiest of groep) die slechts één hit heeft gehad in de hitparade. Eendagsvliegen hoeven niet per definitie onsuccesvol in de muziekindustrie te zijn, zo zijn er acts die meestal buiten het popmuziekgenre van de hitparades vallen en daardoor weinig singles verkopen. De naam verwijst naar de eendagsvlieg. 


Maar ik moet toegeven, er staan artiesten en nummers tussen die lijst op Wiki, waarvan ik best snap dat ze nooit meer een hit gehad hebben! Een hoop (in mijn oren) bagger ook dus.

Maar toch deze is bijvoorbeeld; 1 van mijn favoriete nummers. Nooit echt bij stil gestaan maar deze band had in 1976 met dit nummer toch echt een one hit wonder te pakken:





Hoeft niet lang te raden wie dit nummer geschreven hebben! (uhm staat ook al op mijn mp3. Tja, heb iets met die mannen, hebben ooit boven mijn bed gehangen enzo... ;-) )



Omdat er in de Nederlandse lijst zoveel bagger staat ben ik uitgeweken naar een Engelstalige One hit wonders lijst!



O ja deze, toch is ie best lekker! :-)





Ook deze 2 staan op mijn mp3!





En nee, normaal vind ik dit soort nummers niks, maar deze... pakte me vanaf dag 1! En nog!



Ook een erg lekker nummer:



© KH

No comments: