Tuesday 21 August 2012

Meegezogen worden


De eerste twee werkdagen, halve dagen, zitten er alweer op en als ik eerlijk ben, vind ik het wel weer lekker. Ik ben dol op vrij zijn, vrije dagen hebben en niks hoeven, maar de gewone dagelijkse 'sleur' (wat eigenlijk een heel negatief woord is voor iets wat ik stiekem erg lekker vind) is weer begonnen en ik vind het heerlijk. Mijn mevrouwen zijn blij dat ik er weer ben en veel heb ik nog niet hoeven doen. Volgens hen was het veel te warm om te werken. Ik heb veel bij gekletst en veel koffie geleut die eerste dagen.

Op mijn weg naar huis kwam ik vanmiddag een oud collega tegen. Zij was ooit mijn directe chef zeg maar en is vorige jaar ontslagen. Ik heb even met haar staan praten en meteen werd ik meegezogen in een negatieve spiraal. Ik mocht haar altijd graag maar door haar manier van praten ging ik ineens twijfelen aan mijn baan. Volgens haar hoefde ik niet te rekenen op een vast contract in januari. Iedereen die dat dacht ging er toch uit en was er al uit. Volgens haar werd het allemaal zo raar geregeld waar ik werk, niets klopte er en alles liep er fout. Ze was zo blij dat ze er weg was. En ik moest maar opletten, want zij had er een hard hoofd in, dat ik een vast contract zou krijgen. Na het gesprek fietste ik naar huis en ik hield er een naar gevoel aan over. Ik had en heb geen enkele reden te twijfelen aan mijn baas die zegt dat ik gewoon in januari een vast contract ga krijgen. En toch, zo'n gesprek blijft weer hangen en me onzeker maken.


Negatieve mensen zijn er altijd en overal. Je komt ze overal tegen. Het is aan jezelf of je je er door laat beïnvloeden. Wat je ermee doet. Ik heb er al vaker over geschreven. Alleen leer ik kennelijk nog steeds niet om een schild op te werpen op het moment zelf dat ik met een negatief iemand aan het praten ben. Het is lastig vooral voor mezelf. Ik probeer dan wel om een ander onderwerp aan te snijden zodat de negatieve persoon niet meer over dat ene onderwerp blijft praten maar kennelijk zijn sommigen zo negatief dat ze iedere keer weer terug komen op hetzelfde onderwerp. Het zit henzelf kennelijk erg dwars. Ze zien de positieve dingen niet meer.
De vrouw waar ik mee sprak ziet ook de leuke dingen van het werk wat ze toen deed niet meer, denk ik. Ze ziet alleen nog maar de negatieve dingen. Ze snapt ook niet dat ik er nog met veel plezier werk.

Ik heb het losgelaten en naast me neer gelegd. En denk: Wat er gebeurt gebeurt toch. Maar ik wil me niet langer laten beïnvloeden door negativiteit van een ander.

© KH

3 comments:

klaproos said...

goed zo kati!!!!
ik heb het 2 jaar geleden héél bewust gedaan alles wat negatief is weg, en het positieve binnen gelaten met volle teugen, het voelt anders:-) het voelt beter

Kati said...

Precies Klaproos, op een gegeven moment moet je gewoon voor jezelf kiezen. Dat heb ik ook gedaan een tijd terug maar soms kom je mensen tegen en dan voel je gewoon die negatieve 'vibe' zeg maar! brr...

A van de Aa said...

Hou het positieve vast, dan ben je al positief bezig.