Wednesday 1 August 2012

Mindfulness; Terug naar het NU


Soms dwaal ik af van het pad waar ik me op bevind. Het pad waar ik jaren geleden zomaar op stuitte. Dat pad wat mij terug bracht naar leven in het heden, in het nu. Dat pad brengt mij rust en kalmte in een chaotische wereld. Of in een onrustig hoofd in mijn geval. In een scenario wat ik zelf start keer op keer. Je creëert zelf je eigen chaos in je hoofd. Je maakt je eigen zorgen. Vaak zorgen die er niet eens zijn. Je maakt ze groter dan ze zijn. 

Buddha zei het al: All that we are is the result of what we have thought. Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht. Als dat idd dat zo is (en wie ben ik om aan de woorden van de Buddha te twijfelen, juist niet) wordt het dan niet eens tijd mijn gedachten te veranderen?
Mijn zus hamert er keer op keer op dat ik 'The Secret' nou eens een keer uit moet lezen. Daar staat eigenlijk hetzelfde in als wat Buddha eeuwen eerder al zei: Verander je gedachten, verander je denkwijze, verander je gedrag ten opzichte van jezelf vooral, dan verander je je leven. Het Universum krijgt de signalen door die jij uitzendt. En of je dat nu gelooft of niet: Het is het proberen waard. 


Terug naar het nu dus. Gisteren is geweest, morgen moet nog komen. Dus waarom me druk maken, of dingen opkroppen waar ik zo goed in ben. Oefenen om in het nu te blijven. Denk ik aan morgen, terug naar vandaag. Moet je daarvoor oefenen? Ik wel. Ik kan nog wel eens over dingen piekeren of dingen opkroppen war ik mee zit. Niet meer doen dus, het levert stress op, en stress is niet goed voor lijf en geest. 

Al drink ik maar een kopje thee of koffie, dan denk ik even aan niets anders dan dat kopje thee of koffie. Ook dat is mindful zijn. Wandelen precies hetzelfde. Je denkt aan niets anders dan aan de wandeling, of je omgeving. Je gedachten kunnen wel even afdwalen maar dan leidt je ze weer terug naar het nu. Dat werkt met alle handelingen die je verricht zo. Ook als je bijvoorbeeld op de sociale media zit. Dan ben je daar mee bezig, of met je kinderen, dan ben je daar. Niet ergens anders. Vooral wij vrouwen kunnen nogal eens meerdere dingen tegelijk doen. Handig, maar niet altijd rustgevend. Ik heb gemerkt dat in deze periode in mijn leven ik meer mindfulness gebruiken kan. Oefening baart kunst. En oefenen om terug naar het nu te gaan is een goede start voor een minder stressvol leven. 

© KH

No comments: