Sunday 2 September 2012

Muziek op Zondag, Singletjes en LP's

Iedereen weet het vast nog wel van zichzelf. Zijn eerste singeltje. Laatst hadden Lief en ik het er nog over: Wat was ons eerste singletje wat we kochten? 'Singletje?', vroegen de kids, 'Wat is dat, een singletje?' Leg dat maar eens uit aan de downloadende jeugd van tegenwoordig. Er is zeker nog wel muziek op vinyl, steeds meer zelfs. Ik heb ook al mijn singeltjes en LP's nog. Ik ben bijna jarig en wil zelfs graag zo'n digitale platenspeler want dan kan ik alles weer afspelen en opnemen en op cd overzetten. En die kraak of tik, och dat is toch juist het mooie van vinyl!

Maar goed mijn eerste single die ik kocht, en ja het is echt waar, is hoewel vrolijke muziek nu niet echt hoogstaande kwaliteitsmuziek. Maar hé, ik was dan ook een jaar of 9. Dat is later echt wel goed gekomen. Later kocht ik mijn eerste LP en dat was al heel wat beter. Natuurlijk kocht ik als ik gespaard had, alle LP's van the Police maar die zal ik hier niet plaatsen, die heb ik al in een ander blog gehad.
Onder invloed van Frits Spits en zijn Avondspits heb ik heel wat trips naar de platenzaak gemaakt! Als hij weer luidkeels schreeuwend de nieuwste van die of die aankondigde en ik met kippenvel zat te luisteren op mijn kamertje. Hieronder niet alleen mijn eerste singletje en LP maar ook een aantal singles die ik later gekocht heb. Wat was jouw eerste single? Weet je dat nog?


De man kon op 2 stoelen staan en een split maken. Indrukwekkend vond ik dat! :-D



Deze LP kocht ik met het geld van mijn vormsel. Het kleine stadje waar ik toen woonde had 1 klein platenzaakje en de keuze was niet zo reuze. Maar achteraf ben ik nog blij met deze plaat! Al werd ik op den duur wel een beetje gek van die gillende Japanse meisjes! ;-)



Frits Spits bleef maar gillen toen hij dit nummer voor het eerst draaide. Ik bleef het grijs draaien, tot mijn tante verongelukte een week later en ik het nummer niet meer kon horen. Het kreeg voor mij ineens een heel andere betekenis toen ik mijn oma verwilderd aan haar kist zag zitten huilen. Op mijn 15e verjaardag heb ik dit alles gezien, oma die bij een opgebaarde tante zat, tante die er zo anders uit zag. Mijn vader zo verdrietig.
Ik heb het nummer heel lang niet kunnen horen, gelukkig slijt alles met de tijd, dit nummer is té mooi om niet te beluisteren.



Hier luchtdrum ik nog altijd op mee op dat ene bepaalde stukje... :-D



Dit heb ik grijs gedraaid, en hard! Zo erg dat mijn moeder in de supermarkt dit nummer liep te zingen (en nog) als het voorbij komt! ;-)



Ook zo mooi:



Nog 1 van een LP: The head on the door van The Cure;



Of deze: Some great reward van Depeche Mode:



© KH

1 comment:

A van de Aa said...

Nostalgie, lang geleden.