Wednesday 21 November 2012

Dagdromen

I was trying to daydream, but my mind kept wandering. ~Steven Wright

 

Inspiratieloos, denk ik bij mezelf. Steunend op 1 arm, nog mijn slechte ook, kijk ik naar buiten in de hoop dat de inspiratie komen wil. Niks, poef, weg. Helemaal niets, noppes, nakkes, nada. Ik zie een merel die naar binnen loert. Mussen die af en aan vliegen naar mijn vogelvoederhuisje die ik vanmorgen nog bijgevuld heb. En koolmezen, het stikt dit jaar van de koolmezen. Die schijnen allemaal uit de Oostbloklanden te komen. Daar is het droog geweest dit jaar met als gevolg dat er niet genoeg voer was en ze allemaal hierheen zijn gekomen. Het scheelt ook dat ik dit jaar niet de struiken in mijn tuin gesnoeid heb. Vorig jaar had ik dat wel gedaan en dan kunnen de mezen niet snel genoeg wegduiken als er 'gevaar' dreigt. (nu dreigt er in hun mezenogen nogal snel gevaar) Pimpelmezen en roodborstjes zijn er ook veel. Het vliegt af en aan. En ik denk: Ik weet niets om over te schrijven.

Ooit zeiden leerkrachten op school tegen mijn ouders: Ze ziet elk vogeltje op iedere tak zitten. Met andere woorden: Mijn concentratievermogen was niet best. Ik zie nu nog ieder vogeltje. Zou het niet gewoon zo zijn dat ik dol op vogeltjes ben? Dat het niets met concentratie te maken heeft? Dat ik gewoon vogeltjes interessanter vind dan rekenen? (dat sowieso!)
Ik ben ook lid van de Vogelbescherming, al jaren. Ik kijk nu eenmaal graag naar vogels.
Ik wil niet zeggen dat ik een vogelaar ben, of ja, misschien ook wel. Ik weet vaak wel wat voor soort vogel het is, en anders zoek ik het op. Van de week kwam er ineens een prachtige Vlaamse Gaai in mijn tuin. Zo maar! Ik vond het gewoon een cadeautje, omdat deze beesten nogal schuw zijn en hij maar bleef komen om van de pinda's te snoepen.



Gisteravond keek ik zoals bijna elke avond naar De Wereld draait Door. Ik was ondertussen ook even op mijn laptop bezig en zat eerlijk gezegd niet zo erg op te letten. Tot ik ineens iets hoorde over de houtsnip. Ik keek op en zag 2 koks die praatten over het 'smakelijk bereiden' van de Houtsnip. Een beschermde vogel! Deze 'heren' zeiden zelfs dat ze illegaal deze beschermde vogel vanuit Engeland Nederland binnen hadden gehaald. Matthijs van Nieuwkerk zat ondertussen zelfgenoegzaam handenwrijvend te wachten op zijn maaltje: Een gebakken Houtsnip. Een beschermde gebakken Houtsnip meneer van Nieuwkerk! Toen ik het kraken van dat schedeltje hoorde heb ik walgend de tv uitgezet! Natuurlijk eet ik af en toe vlees, maar dit vond ik alle perken te buiten gaan! De decadentie van deze 2 tv koks wat niet de eerste keer is, want de vorige keer zaten ze een kikker te villen. Via Facebook kwam ik erachter dat je een reactie naar het programma kon sturen, met moeite heb ik een reactie in 200 woorden kunnen proppen. Ik hoop dat hun mail box vol loopt: DWDD contact

Ondertussen is mijn dagdromen toch nog tot een blog gekomen. Laat mij maar lekker dagdromen. Niets mis mee. Het 'moeten' van tegenwoordig, het 'moeten' wat ik vroeger moest op school, het heeft alleen maar opgeleverd dat ik van mezelf niets meer moet. Maar alleen nog maar mag. Genieten, vooral van de vogels in mijn tuin. Van dagdromen zo nu en dan. Van lekker op mijn vrije dag helemaal niks doen!

© KH

3 comments:

A van de Aa said...

Leuk gedagdroomd

Anonymous said...

Kijk dit is de moeite waard om te lezen.Moet ja vaker doen want ik vind het fijn en ontspannend lezen!

Kati said...

Bedankt A en Novelle!
Soms neem ik de tijd er niet voor denk ik. Te vol hoofd of zo.. ;)