Thursday 24 January 2013

Is de Sociale Media wel zo Sociaal?




Nu er steeds meer via Social Media gebeurd en er zelfs op mijn Facebook foto's verschenen van vermeende criminele jongeren met naam en toenaam vroeg ik mij af: hoe sociaal is onze sociale media eigenlijk? Als iedereen die zich sociaal noemt, via deze sociale weg, foto's op internet kan verspreiden van mensen die 'ze zeggen' dat ze 'aangepakt moeten worden en zelf geschopt en getrapt moeten worden', is dat dan wel zo sociaal? Ik hoef het in ieder geval niet op mijn Facebook hebben staan. Dat iedereen vindt dat 'we' het maar massaal moeten verspreiden terwijl het niet eens zeker is of het wel de daders zijn, vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. Zeker niet sociaal. Hoort het wel thuis op de sociale media?

Ik vind het de laatste tijd wat verwarrend: Social Media. Is het wel zo social? Ik heb het even opgezocht:
  
so·cial   
adjective
1. pertaining to, devoted to, or characterized by friendly companionship or relations: a social club.
2. seeking or enjoying the companionship of others; friendly; sociable; gregarious.
3. of, pertaining to, connected with, or suited to polite or fashionable society: a social event.
4. living or disposed to live in companionship with others or in a community, rather than in isolation: People are social beings.
5. of or pertaining to human society, especially as a body divided into classes according to status: social rank.

De definitie van Social Media is als volgt: 

Definition:

Twitter. Facebook. Pinterest. These are all examples of social media, and I bet as soon as you hear these words, you can add at least another three sites to the list off the top of your head. But what is social media?

Social media is a type of online media that expedites conversation as opposed to traditional media, which delivers content but doesn't allow readers/viewers/listeners to participate in the creation or development of the content.
Social media essentially is a category of online media where people are talking, participating, sharing, networking, and bookmarking online.


Nou dat is geen hogere wiskunde toch? Maar hoort daar ook bij dat je foto's verspreidt van 'vermeende criminelen', waarvan nog niet eens is vastgesteld dat deze jongens wel de daders zijn? Gisteren zag ik op tv dat er zelfs mensen met dezelfde naam al bedreigd worden omdat de namen door GeenStijl bekend gemaakt zijn. Nee, niet de politie heeft de foto en namen verspreid, een website heeft de foto die Omroep Brabant als tip binnen kreeg en bewerkt had zodat de gezichten onherkenbaar waren, weer zodanig bewerkt dat ze wel herkenbaar waren.



Er zijn mensen die alles menen te moeten delen. Van het moment dat ze opstaan tot aan het moment dat ze naar bed gaan. Ook dat kan sociaal zijn, ook verveling trouwens.
Ik denk persoonlijk dat je altijd zelf na moet blijven denken en je gezonde verstand moet blijven gebruiken of je zelf wel vind of iets nou echt wel kan of niet. Of men echt wel zit te wachten op jouw hersenspinsels (op dit blog zal ook echt niet iedereen zitten te wachten daar ben ik van overtuigd) of dat je sommige dingen maar beter niet kunt delen, tweeten, Facebooken enz...
Het is en blijft een wereldwijd gebeuren. En iedereen kan zien wat jij deelt of te vertellen hebt. We waarschuwen allemaal onze kinderen voorzichtig te zijn en zelf delen we erop los.
Zonder een of andere predikant te willen lijken, zou ik wel willen zeggen: Kijk uit dat social media niet asocial media wordt!

© KH

No comments: