Monday 18 February 2013

Rumi


Jalal al-Din Rumi, die in het westen Rumi wordt genoemd, werd geboren in Balkh op 30 september 1207. Balkh, gelegen in het huidige Afghanistan, was destijds onderdeel van het Perzische rijk en een belangrijk centrum van Perzische cultuur. Zijn eigen naam was Mohammed met de titel Jalal al-Din ofwel heer. Hij was een dichter en een  leidende figuur van de soefibeweging.

Hij is een van de mensen die mij inspireren en troost geven: 

De hele dag kan ik aan niets anders denken,
Elke nacht vraag ik me af:
Waar kom ik toch vandaan
En wat moet ik doen? 

Ik zou het echt niet weten. 
Mijn ziel komt van een andere wereld, 
dat weet ik zeker.
Even zeker als ik voel, 
Dat ik daar ook zal eindigen. 

Rumi

Waar pijn is zullen genezingen volgen; 
waar armoede is zal rijkdom volgen.
Waar vragen zijn zullen antwoorden gegeven worden; 
waar schepen zijn, zal water stromen.
Besteed minder tijd aan het zoeken naar water en verwerf jezelf dorst!
Dan zal er overvloedig water stromen van boven en van beneden. 


Rumi





© KH

No comments: