Sunday 31 March 2013

Muziek op Zondag, Pasen

http://us.123rf.com/400wm/400/400/sedmak/sedmak1211/sedmak121100401/16558129-gent--june-23-jesus-and-mary-on-the-cross-way-paint-in-st-peter-s-church-by-josef-piens-cooreman-on-.jpg

Pasen doet mij meer nog als Kerstmis. Van huis uit ben ik Katholiek opgevoed, en hoewel ik nooit meer ter Kerke ga, zit 'het' er nog wel in. Het in 'iets, wat dan ook' geloven, het gevoel, en dan vooral met en rond Pasen. Het hele Kruisigingsverhaal doet de rillingen over mijn rug lopen. Van Witte Donderdag tot en met de Verrijzenis. Daar hoort ook muziek bij en omdat ik ook al lange tijd geen klassiek meer op deze plek heb laten horen is dit wel een mooie aangelegenheid. De Matthäus Passion. Een stuk waar je voor moet gaan zitten, wat je in je op moet nemen, tot je moet nemen. Laatst nog mooi uitgelegd door Tijl Beckand in de Tiende van Tijl.
The Passion trok mij dan weer helemaal niet. Het verhaal van de lijdensweg van Jezus in een modern jasje gestoken, met de Nederlandstalige muziek van deze tijd. Misschien als het niet zo'n 'musical-achtige' sfeer had gehad, of in het Engels was geweest. Ik hou niet van musicals, en al helemaal niet in het Nederlands. Dus die heb ik aan mij voorbij laten gaan.

De Matthäus Passion volgens Wiki:

De Matthäus-Passion of Matteüspassie is een oratorium gecomponeerd door Johann Sebastian Bach. Het is één van zijn bekendste composities en één van zijn langste. De Matthäus-Passion vertelt het lijdens- en sterfverhaal van Jezus volgens het Evangelie volgens Matteüs.
Over de datering van de compositie en de eerste uitvoering zijn deskundigen het niet eens. Traditioneel wordt gedacht dat Bach de Matthäus-Passion componeerde in 1728 en dat het stuk voor het eerst werd opgevoerd in de Thomaskirche in Leipzig op 15 april 1729, Goede Vrijdag. Andere bronnen spreken van een eerste uitvoering op 11 april 1727 (tijdens de vesper-dienst op Goede Vrijdag). Mogelijk is de verwarring ontstaan doordat Bach in 1728 enkele (kleine) wijzigingen heeft aangebracht in de compositie. In 1736 en 1742 paste Bach de partituur wederom aan. In 1736 verving Bach het eenvoudige choraal "Jesum lass ich nicht von mir" door de indrukwekkende koraalzetting "O Mensch bewein deine Sünde groß", dat aanvankelijk het openingskoor van de Johannes-Passion was. Tegenwoordig wordt de versie van 1736 als de finale versie beschouwd.

Tijd om te luisteren, Lange zit maar dan heb je ook wat!

Fijne Paasdagen!





© KH

1 comment:

A van de Aa said...

Ik hoop je terugkijkt op fijne paasdagen.