Wednesday 3 April 2013

Boeddha als tuinkabouter

Vanmorgen las ik in de laatste Happinez een column van Tijn Touber waarin de zin stond die mij aan het denken zette: Boeddha is de nieuwe tuinkabouter geworden.
Is dat zo, dacht ik? Zijn er mensen die Boeddha gewoon in de tuin zetten in plaats van die foeilelijke tuinkabouter, terwijl ze niet eens weten waar hij voor staat? Ho nee, ik vind hem foeilelijk, dat wil niet zeggen dat hij foeilelijk is, in de Efteling is hij weer leuk, bijvoorbeeld.

http://www.beeldenkado.nl/files/6995/products/2154797/tuinkabouter_slaapt_op_zijn_rug.jpg

Nu is het inderdaad zo dat je vandaag de dag niet een winkel of tuincentrum binnen kunt lopen of je struikelt wel over een Boeddha of Ganesha. Die laatste is wat lastiger aan te komen moet ik eerlijk zeggen hoewel ze bij mijn plaatselijke tuincentrum ze wel hebben, ergens achterin een hoekje.

Als ik bij mij thuis rondkijk dan tel ik zo'n stuk of 6 Boeddha beelden of beeldjes binnen en buiten en 2 Ganesha's. O nee, drie. Ben ik een Boeddhist? Nou van huis uit Rooms Katholiek maar daar doe ik vrij weinig meer mee. Het enige wat ik er mee doe is af en toe een kaarsje opsteken bij Maria die dan ook gezellig naast Boeddha staat. Van Maria heb ik er ook zo'n stuk of 5 staan, binnen.



Kapotgevroren

Het Boeddha beeld wat ooit buiten stond is kapot gevroren, jammer genoeg. Dat is vervangen door de Ganesha. Is het in mijn ogen een soort van plaatsvervangende tuinkabouter? Ik vind van niet. Maar voor veel mensen kan ik het me wel voorstellen. Zij vinden het mooi, nemen het mee, maar Boeddhisme is ver van hun bed. Terwijl Boeddhisme geen geloof is, maar een levenswijze. Ik zelf ben iemand die er een beetje tussenin hangt. Nog met 1 been in het Katholicisme van mijn jeugd waar ik mee opgevoed ben, en met mijn andere in het Boeddhisme willen stappen.

 http://tayphuongtinhdo.files.wordpress.com/2013/01/buddha_quote_by_marcomacabre-d4s0u751.jpg?w=1152

Boeddha als een veredelde tuinkabouter gebruiken is eigenlijk vreemd als je het goed bekijkt.
Aan de andere kant: Iedereen moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en als dat betekent dat je je hele tuin vol zet met Boeddha beelden, moet je dat vooral doen. Of met tuinkabouters.

© KH

No comments: