Sunday 21 April 2013

Muziek op Zondag, Koningslied

Wat een gedonder in de glazen. Nederland op zijn smalst. John Ewbank had een op zich goed initiatief om een Koningslied te maken maar naar nu bekend gemaakt is, heeft hij het gisteravond terug getrokken na de vele kritieken. Terecht? Je moet er van houden. Mijn smaak is het niet. Ik vond het (sorry meneer Ewbank) meteen al een draak van een nummer. Het zat vol van de taalfouten ook nog! Als je dan al het volk mee laat schrijven, wil dat niet zeggen dat je de taalfouten er in kunt laten zitten. Geheid dat je dan kritiek van datzelfde volk zult krijgen. Als 'wij' Nederlanders immers iets goed kunnen is het zeiken om niks. Laten we wel wezen. Over het weer, over de buren, over geld, over liedjes, heb ik het weer al genoemd?
Maar nooit, maar dan ook nooit steken zij de hand in eigen boezem! Stel je voor!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook op de sociale media heb gezegd dat ik het een draak van een nummer vond. Dat vind ik ook. Maar om nu bedreigingen te gaan uiten vind ik veel te ver gaan! We draven door met zijn allen in dit kleine land! Elkaar naar het leven staan is aan de orde van de dag.



Het zou zo erg nog niet zijn, op zich best mooi, als dat W van Willem gedeelte er niet in zou zitten, met dat gerap erdoor, of dat triangel geplingel.

Kan het ook anders? Zo'n Koningslied bedoel ik. Minder dramatisch? Jawel hoor. Kijk naar het buitenland. Toen the Queen van Engeland haar jubileum had, het hele volk op de been dat haar toezong samen met de bekende sterren. Het kan dus wel, zonder morren en gezeur, of afkraken. Maar ja, dat is ook een ander land. Ik vraag me af of 'de Nederlander' ooit iets kan zonder zeuren ergens over. Ik ben bang van niet.

*ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, het is in zijn algemeenheid gezegd*



Maar ja, je moet ook van Marco Borsato houden die in het Koningslied meezong, ik persoonlijk ben er allergisch voor. ;-) Het is geen Elton (Of Sir Tom) tenslotte:







© KH

No comments: