Sunday 14 April 2013

Muziek op Zondag, Sting

http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Sting+2013+MusiCares+Person+Year+Gala+Honoring+GKYzc9Qvn4al.jpg

Misschien heb ik al eens ooit een muziek op zondag aan mijn Idool van het eerste uur gewijd maar nog altijd ben ik sinds 1978 fan van Sting. Als je al kunt spreken van 'fan' zijn als je ouder bent, en de puberleeftijd ontgroeid. ;-) Maar mijn idolaat zijn van deze man grenst nog altijd aan het puberale.
Ik had en heb nog altijd, plakboeken vol. Eerst met The Police later met Sting zelf. Ik hou ze niet meer bij maar heb ze nog wel.

Wie is Sting : Zijn echte naam is Gordon Matthew Sumner. Geboren op 2 oktober 1951 in Wallsend, Northumberland en woonde later in Newcastle upon Tyne. De naam Sting dankte hij aan zijn geel en zwart gestreepte shirt dat hij altijd droeg waardoor hij aan een bij deed denken. Hij begon als leraar. Van 1977 tot 1983 is hij frontman en bassist van The Police, met Andy Summers en Stewart Copeland waarna alle bandleden solo verder gaan, hoewel ze niet officieel uit elkaar gaan als band. Ze hebben vijf albums uitgebracht in die vijf jaar als band.
Er is nog wel een tijdelijke reünie in 2007(tot mijn grote vreugde want daardoor kon ik ze ook een keer live zien)
Sting is niet alleen zanger maar ook acteur, mensenrechtenactivist, regenwoudenactivist.

Zijn muziek is vernieuwend.  Niet alleen kan hij zelf enorm veel instrumenten bespelen hij probeert ook iedere keer andere muziekstijlen uit, bijvoorbeeld uit het Elizabethaanse tijdperk (songs from the Labyrinth) om een andere keer met een heel orkest de wereld over te trekken in de Symphonicity tour met het Royal Philharmonic Orchestra. Soms is het voor de 'die hard' fans even wennen aan weer een andere muzikale kronkel uit de hoed van Sting maar iedere keer weer vernieuwend en verrassend. 

Er zijn er té veel om uit te kiezen, en uiteraard heb ik mijn favorieten, maar hier een 'paar' must hear van mijn favoriete zanger aller tijden!













Tijdens 9/11 was Sting een concert aan het geven, middenin dat concert kwam het bericht van de aanslagen. Hij was ook het concert aan het opnemen voor een documentaire. Hieronder de verslagenheid, wat te doen, en de reactie van de crew: en het geeft het 2e filmpje plus tekst ook een hele andere betekenis:





© KH



No comments: