Tuesday 18 June 2013

Burengerucht


Feelings are much like waves, we can't stop them from coming but we can choose which one to surf.  ~Jonatan Mårtensson

 http://www.brucesussman.com/wp-content/uploads/2012/05/hot-weather.jpg

Op hete dagen zoals vandaag, en morgen wanneer het nóg warmer wordt, kunnen emoties hoog oplopen. Ik merk het aan mezelf dat ik niks kan hebben omdat ik niet tegen de hitte kan. Ik word narrig zogezegd. Ik mopper sneller. Anderen hebben dat misschien wel als het slecht weer is. Ik werk bij een mevrouw die klaagt als het regent dat het weer zo somber is. Op mijn: 'Het weer is niet somber, u wordt somber van het weer'. gaat ze meestal niet in. Feit blijft dat iedereen zo zijn eigen manier heeft van omgaan met bepaalde weertypes. En vaker wel dan niet blijken hoge temperaturen de oorzaak te zijn van hoogoplopende ruzies.

Ieder jaar hoor je het wel op het nieuws dat er meer burenruzies ontstaan door het warme weer. Niet zo gek als je bedenkt dat we met zij allen hutje mutje opgepakt zitten in een relatief klein gebied. Rijtjeshuizen, tuintjes aan elkaar. Of balkons die grenzen aan elkaar. De een zet zijn vogel op het balkon, de ander zet zijn muziek wat harder, de kinderen spelen in de tuin in een zwembadje, gegil, gekrijs, barbecue-en,  en we hebben allemaal last van elkaar. Rekening houden met elkaar is er niet meer bij, iedereen moet de muziek horen, of je horen praten, noem maar op. Want kennelijk moet dat juist met mooi weer, als alle deuren openstaan en iedereen buiten is, ineens ook allemaal harder. En ook:  'Moet de buurman van 3 huizen verder zonodig weer op zondag boren/grasmaaien/bladzuigen'.. noem maar op. Het warme weer helpt niet echt mee. De gemoederen kunnen hoog oplopen als men last heeft van het hete weer en hoger dan normale temperaturen.

http://www.61cn.org.cn/cms/uploadfiles/Image/20120413135950579.gif

Het enige wat je zelf kunt doen is je proberen niet te ergeren aan burengerucht. Het valt niet mee als je net even lekker rustig in je tuintje verkoeling zoekt in de schaduwplek, daar waar je tuin grenst aan die van de buren die net hun kleinkinderen op bezoek hebben, maar bedenk, het is maar even. Voor je het weet moet de achterdeur alweer dicht omdat het regent, koud is, of wat dan ook. Is het de ruzie echt waard? Voor dat eventjes? Is het je gemoedsrust echt waard? Zoek een ander plekje op, of desnoods doe je even een mp3 in je oren met je eigen muziek. Mediteer even, verdiep je in je boek en over een paar weken zul je je afvragen waar je je zo druk om gemaakt hebt.
Mens erger je niet verwonder je slechts.

Ik weet uit ervaring dat het niet meevalt. Mijn slaapkamer ligt aan de voorkant van het huis. Vaak komt het voor dat ik uit mijn slaap gedreund wordt door het 'geboenkeboenk' van een aanstormende auto met het volume voluit. Of dat de jeugd op de hoek van de straat nog even blijft hangen. Het valt dan niet mee nog in slaap te komen. De laatste tijd sluit ik mijn raam, zet de ventilator aan en draai me weer eens om. 9 van de 10 keer val ik weer ongestoord in slaap. Niet zoals het zou moeten nee, dat klopt, maar moet ik dan mijn bed uit, naar buiten in mijn pyjama en stampij gaan maken met een stel jongelui? Het is me mijn nachtrust niet waard. Het zou ook zomaar kunnen dat het daarna nog erger wordt.

Maar soms vraag ik me weleens af: Ligt het nu aan de warmte of aan de mentaliteit van de mensen van tegenwoordig?

©  KH

No comments: