Wednesday 25 September 2013

Geduld is een schone zaak

http://www.wordsonimages.com/pics/104694-o.jpg

Geduld, dat moet ik hebben, in overvloed. Het erge is, ik heb het niet. Nooit gehad ook. Het is een van mijn gebreken als je dat zo kunt zeggen. Ik ben een erg ongeduldig mens. Aan zelfkennis geen gebrek in ieder geval.

Mijn arme oude laptop heeft heel wat te verduren met mij. Ik heb hem nu al 2 dagen niet aangeraakt in de hoop dat hij (zij? het? ) dan kon 'rusten'... Maar helaas, de kuren beginnen al zodra ik hem (haar? het?) opstart. Hij sputtert en protesteert. Een beetje als een kind wat op maandagmorgen zijn bed niet uit wil om naar school te gaan: 'Ik wil niet naar school mama, ik lig zo lekker'.  En toch, wil je dat hij wat gaat doen. In het geval van mijn laptop alleen al omdat ik zo graag weer eens wat van me af wil schrijven, wat nutteloos gepriegel op 'papier' wil zetten. Verdorie, waarom werken de apparaten van tegenwoordig toch niet meer zo als ze horen te werken! Gewoon doen waar je voor gemaakt bent en daarmee af!


 http://www.computershowto.pro/wp-content/uploads/2013/06/slow-computer-funny-system-message.jpg

Mijn gsm is er nog zo eentje die sputtert en protesteert. Die wil ook al niet meer na bijna 2 jaar gebruik. Twee jaar! Wat is nou (nog geen) twee jaar!? Dat is niks! Maar hoeveel plezier we in het begin samen ook hadden, ook hij ligt steeds vaker nutteloos en achteloos op tafel te liggen. Niks ´even´ berichtjes checken op Facebook of gezellig whats appen, niet even je mail checken, want ´meneer´ (of mevrouw) brult alweer:
'Mijn geheugen heeft nog maar zoveel mb... maak meer geheugen vrij'.. Waarmee dan? Wat moet eraf? Die nutteloze troep die de fabrikant er zelf in gezet heeft? Nee want die kán er niet af! Aandelen? Die gebruik toch geen mens! (zeker niet in deze tijd!) Het nieuws kijk ik wel op tv of eventueel op mijn laptop mocht die zin hebben maar zeker niet via mijn mobiel. Waarom zitten er al dingen op die ik niet gebruik en er ook niet af kan gooien maar die wel gigantisch veel geheugen verbruiken? Of erger nog, die op de achtergrond mee blijven draaien en dat al twee jaar lang!! Is dat niet vreselijk onlogisch? En ergerlijk! Geduld moet ik hebben, want nog anderhalve maand en ik 'mag' van mijn provider een nieuwe gsm uitzoeken. Eigenlijk te zot voor woorden, je gooit iets weg wat het nog behoort te doen.

http://hipandatech.files.wordpress.com/2013/09/phonebloks-3.jpg

Laatst was er bij De Wereld draait Door een jongeman die iets uitgevonden had. Een gewone slimme Nederlandse (!) knul die een gsm met blokjes uitgevonden had. Wil je meer geheugen? Haal je het ene blokje met geheugen eraf, vervang je het met een groter geheugenblokje. Wil je een groter muziekdeel op je gsm? Haal je het ene blokje eraf, vervang je het met een muziekblokje. Een geweldig idee! Je maakt je eigen gsm. En als een deel stuk is, vervang je het dus gewoon zelf. Niet meer zomaar telefoons weggooien, zodat de afvalberg nog meer groeit. Alleen: Geduld, het zal nog wel een hele tijd duren voordat dit gemaakt gaat worden! Tegen die tijd hebben mijn eventuele kleinkinderen geduld nodig om mij dat allemaal nog uit te kunnen leggen: Nee oma dat moet je zo doen.. *zucht*

Nu snel dit blog posten... voor mijn laptop zijn geduld verliest...

© KH

2 comments:

A van de Aa said...

Vroeger zetten we zaken op papier met een pen !
en foto's werden afgedrukt op papier !
Maar dat was vroeger.
En mijn telefoon heb ik nu eens gehouden omdat ik twee jaar te weinig vond om dat ding af te schrijven. En ik nu een stuk goedkoper ben met hetabonnement;-)
Nu hoop ik wel dat hij het nog een jaartje blijft doen.

Kati said...

Die van mij haalt 2 jaar al niet eens vrees ik... *zucht* A, die goeie ouwe tijd, jong... ;)