Monday 22 May 2017

Wie was u ook al weer?


De laatste tijd ben ik zo ontzettend vergeetachtig! Ik vergeet wat ik wilde zeggen terwijl ik het zeg, ik haal namen door elkaar, zelfs die van mijn eigen kinderen en ik heb er maar twee! Ik vergeet wat ik ook weer moest doen of halen, ik vergeet verjaardagen (dank je wel Facebook!) Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Omdat ik met ouderen werk ga je al snel denken aan dementie (ook wel dementie light gekscherend hier in huis genoemd). Ik wed als ik naar de dokter zou gaan dat hij het onder het kopje 'stress' zal gooien, net als alle andere kwalen en kwaaltjes die ik krijg. (last van gewrichten/heupen, jeuk over mijn hele lijf, droge huid/hoofdhuid etc) Maar daar heb je al je antwoord eigenlijk.... al die kwaaltjes... Ik ben tenslotte al 10 jaar in de overgang, bijna 50 en er nog láng niet vanaf!

Schuif het maar weer op de overgang denk ik wel eens maar even Googlen en je ziet zo een waslijst aan kwalen die wij vrouwen in de overgang krijgen (kunnen krijgen) . Ik schijn alles tegelijk te krijgen, en lekker dan! Vooral die pijnlijke (rusteloze) benen en jeuk als je nét moe in bed ligt en graag wil slapen! Of als je weer eens niet weet hoe iemand ook weer heet terwijl je dat toch echt zou moeten weten! Of je man met je ex-man door elkaar haalt terwijl je al 10 jaar gescheiden bent! Euh....


Maar kan ik er eigenlijk lichamelijk gezien wat aan doen? Nou in principe niet. 
De vergeetachtigheid wordt veroorzaakt door hormonale schommelingen die plaatsvinden tijdens de overgang. De concentraties oestrogeen en progesteron wisselen tijdens de overgang vaak sterk, iets waar juist het centraal zenuwstelsel op reageert. Hierdoor wordt vergeetachtigheid, verwardheid en concentratieverlies veroorzaakt.
Dat bedoel ik dus, het is 'heel normaal'. Na de overgang is het allemaal weer over en functioneert alles weer zoals het behoort te functioneren.... zegt men. 

Even geduld aub... 

© KH

3 comments:

Anonymous said...

Been there, done that, got several dozen of flippin' t-shirts.

Wat ik doe? Post it briefjes. En blocnootjes overal. Bij de telefoon (dus op de salontafel), in de slaapkamer (oeps, vergeten terug te leggen... amai!) en naast de computer. Ik gebruik puzzelboekjes en randjes van de TV gids om dingen op te schrijven. Soms liggen er wel 4 of 5 van die flubbertjes papier.

Stress is een oorzaak. Veel lawaai kan ook een van de diverse oorzaken zijn. Daardoor gaat je hypofyse krimpen las ik ergens. En dat is weer reden dat je dingen vergeet.

Briefjes, Kati. Afschuwelijk idee, maar ze werken echt. Oh, bij de wee... is zelf gemaakte sinaasappel marmelade OK? Goed ingepakt moet het de reis kunnen volstaan? Ik mag het niet ivm de maag (reflux). Het is te scherp, maar wel lekkah. :)

Kati said...

Om bij het laatste te beginnen; nee want je zou niks meenemen, muts! 😁 (vrouwen jongen!)

Hou op schei uit, ik zou voor 'iemand' ooit een kalender maken van eigen gemaakte foto's... vergat t steeds... nu denk ik eraan maar is mijn externe harde schijf gecrasht! Zulke dingen dus. Nu heb ik een notitie app op mijn foon... ook heel handig. Moet je wel weten waar je dat ding ook weer neergelegd hebt! 🤣

Anonymous said...

Gevonden. Voel me uiteraard diep beledigd nu. Maar dat begrijp je natuurlijk ogenblikkelijk. Ik weet wel iemand, hoor. En die kalender was niet bedoeld voor mij, maar voor de verkoop. Desnoods via de Brocante. Dan schnabbel je een beetje bij en je foto's benne goed genogt! Steek onder water? Mwah, vandaag is water lekker om af te koelen toch? Kaarten met foto's met mooie teksten (kan je inmiddels zelf denk ik) zullen ook lopen. Zeker als je de teksten in Nederlands en Engels doet. Vraag eens bij de lokale 'VVV' of je je kaarten daar mag verkopen? Als het gaat lopen dat ze een percentage krijgen tot maximaal 10% o.i.d.? En mutsen zijn te warm momenteel. Jij weet dat ook... te veel zon, te heet = onaangenaam. 18º met wat zon, wolkjes en een briesje is voor ons beslist veel beter. Twee weken... het is Nieuwe Maan en over twee weken Volle Maan. We zullen er doorheen moeten. Aai voor Jessie, groetjes aan je mannen. Ohja.... ik ben veel ouder en dus veel wijzer (KUCH) en luister nou eens naar me? x